Prečo je japonský web dizajn tak odlišný


Keď si predstavím Japonsko, hneď sa mi vybaví Tokio, animáky, karate, sushi a nádherný dizajn (samozrejme by som mohol pokračovať). No očividne sa to netýka dizajnu samotných webstránok (väčšiny). Poďme sa teda pozrieť na to, prečo je tomu tak.

Porovnanie webstránok

Porovnajme si verzie známych webstránok, ako názorný príklad:

Yahoo

Môžeme vidieť, že klasická verzia Yahoo je oveľa menej preplnená, naopak japonská verzia obsahuje množstvo informácií na malom mieste a stále používa starý branding.

 

 

Honda

Ako asi viete, Honda je japonská značka, ktorá je celosvetovo známa. Možno by ste očakávali webstránku, ktorá bude kopírovať najmodernejšie dizajnové trendy (podobne ako to má vyriešené U.S. stránka).

 

 

Ďalšie japonské webstránky:

Rakuten

Rakuten je najväčší internetový obchod v Japonsku s viac ako 100 miliónmi užívateľov.

Rakuten

 

Kakaku

Japonská stránka Kakaku je niečo ako porovnávač produktov a ich cien.

Kakaku

 

Goo

Goo je japonský internetový vyhľadávač a webový portál, ktorý primárne indexuje a prechádza japonské webstránky.

Goo vyhľadávač 

 

Na tejto adrese môžete vidieť vývoj dizajnu webu Rakuten od roku 1997.

Rakuten od roku 1997

 

Estetika japonských webstránok

Môžeme sledovať zopár štýlov, ktoré sa dookola opakujú:

  • zdá sa, ako by to bol trend, že japonské webstránky sú “prepchaté” elementmi
  • preplnené textom
  • preplnené malými obrázkami
  • layout obsahuje viac stĺpcov, ako by ste očakávali
  • a podobne

 

Možné vysvetlenie

Na základe zisťovania informácií o tejto téme som dospel k pár možným vysvetleniam, prečo je štýl a technológia japonských webstránok tak rozdielna:

Text:

Jedným z dôvodov, prečo japonský web dizajn vyčnieva, je používanie veľkého množstva textu. Niektorým web dizajnérom to môže pripadať zvláštne, no japonskí web dizajnéri na to idú logicky.

Japonské znaky sú kombinované, teda vytvárajú slová, ktoré napokom zaberajú menej miesta a znamenajú viac. To čo môže vyzerať ako veta, je v skutočnosti celý paragraf.

Ďalším dôvodom nadmerného používania textu môže byť s cieľom presvedčiť užívateľov (napr. k nákupu). Čím viac textu, tým viac detailov o produkte.

Umiestnenie elementov:

Na prvý pohľad je vidieť, že japonským webom chýba tzv. “white space” alebo prázdny priestor. To vedie k tomu, že množstvo elementov, vrátane textu a obrázkov, sú vložené do malého priestoru. Dôvodom môže byť japonská kultúra, ktorá odmieta akékoľvek plytvanie. Táto ideológia sa premieta aj do digitálneho sveta, teda aj to môže byť dôvodom, prečo len zriedka uvidíte prázdny (biely) priestor v japonskom web dizajne.

Rozmery obrázkov:

Veľké obrázky s vysokým rozlíšením dotvárajú estetiku. Tu je to naopak. Mnoho japonských webov využíva malé obrázky s malým rozlíšením. Dôvodom je UX (user experience alebo užívateľská skúsenosť). Na základe štúdií až 40% užívateľov opustí webstránku pri jej dlhšom načítavaní ako 3 sekundy. Teda aby sme zabezpečili krátky čas načítavania a poskytli užívateľom plynulé používanie webstránky, riešenie je použiť malé obrázky.

 

Vynikajúci japonskí web dizajnéri

Na záver si ešte ukážeme skvelých japonských kreatívcov web dizajnu: 

AQ Works

AQ Works

Shiftbrain

Shiftbrain

S5 Style

S5 Style

Pripravíme vám cenovú ponuku. Kontaktujte nás. Vyžiadať cenovú ponuku